...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 1 April 2010

Serahkan Saja Darjah Itu!

Apabila sesuatu parti mula menguasai pentadbiran kerajaan melalui pilihanraya dan demokrasi, gelaran Yang Berhormat adalah darjah kemasyhuran yang diberikan oleh rakyat ataupun pengundi.

Apabila seseorang alim mengajar ikhlas, gelaran tok guru adalah darjah kemuliaan itu adalah anugerah masyarakat kepadanya. Tidak boleh diberikan ataupun merancang untuk memberikan gelaran tok guru pada semua orang alim, biarpun mengajar penuh ikhlas. Masyarakat yang memberikan darjah kemuliaan itu sendiri.

Bekas Pesuruhjaya PAS Perak, almarhum Ustaz Sabran Asmawi dulu cuba dipanggil dengan gelaran Tuan Guru. Hampir-hampir nak menjadi tapi akhirnya tak menjadi. Begitu juga Ustaz Ahmad Awang. Tak menjadi bila nak panggil Tuan Guru ataupun Tok Guru. Ini kerana anugerah oleh masyarakat yang tidak boleh dipaksa.

Adapun darjah dari istana yang bergelar Dato, Dato Seri, Tan Sri ataupun Tun, hanyalah proses pengukuhan feudalisme dalam kelompok ahli politik. Dari sudut sejarahnya, tradisi feudal sebenarnya halangan besar kepada perubahan besar. Feudal hanya mengekalkan kuasa dalam lingkaran elit mereka sahaja.

Tidak rugi kiranya, darjah kebesaran Istana diserahkan kembali demi perubahan yang lebih bermakna.

Bagaimana YB Dato Seri Ir. Nizar? Setuju tak?

No comments: