...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 13 May 2010

Sifir Politik Negara Maju

Selepas berjaya mewujudkan kerajaan campuran di UK, David Cameron dan sekutunya Nick Clegg mula mengorak langkah yang meyakinkan. Gandingan pemimpin muda (PM termuda dalam sejarah UK. David Cameron, 43 tahun dan Nick Clegg, 42 tahun).

65 tahun lalu, kerajaan campuran UK (coalition government) disebut national government. Kerajaan campuran UK hari ini disebut sebagai kerajaan stabil dan responsibiliti. Atau mungkin kerajaan perpaduan. Itu hanya cap. Brand. Yang pentingnya, bagaimana kerajaan itu diterjemahkan dalam kehidupan rakyat.

Musuhnya musuh adalah kawanku. Begitulah sifir dalam politik. Nick dan David banyak tidak sehaluan. Tetapi politik itu menyatukan. Bukan memecahkan. Yang berpecah adalah mereka yang dangkal berpolitik. Politik haiwan. Membunuh musuh bagai mangsa yang rangup.

Perbincangan utama dalam rangka mewujudkan kerjasama antara Konservatif dan Lib Demokrat, isunya adalah mengurus perbezaan manifesto. Bukannya berapa banyak kerusi kabinet yang bakal diperoleh. Memang ada manifesto yang terpaksa digugurkan.

Parti yang besar tidak cuba menarik ahli parlimen yang menang untuk melompat ke dalam parti mereka demi menubuhkan kerajaan. Mereka bincang antara parti dengan parti. Bukan antara pemimpin parti dengan pemimpin politik. Tidak seperti senaif idea 16 September atau coup d etat Perak. Politikorup.

Bahasa yang retorik tidak lagi penting untuk dinilai keupayaan dan kesungguhan. Masyarakat menilai bahasa badan pemimpin.

Gordon Brown balik kampong di Scotland. Orang kampongnya pun dah tolak dia. Brown kata, dia nak penuh kehidupan peribadinya. Letak jawatan Perdana Menteri dan ketua Parti Buruh. Biarlah pemimpin muda lain yang memimpin parti untuk membawa cabaran masa hadapan.

Sekali lagi, berilah peluang kepada orang muda.

Orang muda!

1 comment:

lanterajiwa said...

salam... buat buku bro... semua tulisan2 lu di negara sana... selitkan gambar dan tulisan...