...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday 1 November 2009

Metos Ketokguruan dalam PAS

Semua aku respect. Dua-dua tok guru. Bukan pasal ketokguruan mereka sahaja tetapi kesederhanaan hidupnya itu memang menyenangkan. Senang memandangnya. Tapi untuk aku sendiri, belum tentu boleh buat. Tok Guru bukan maksum. Dan tiada siapapun terfikirkan begitu. Ketidakmaksuman seseorang pula bukan boleh dijadikan alasan untuk mengkritik, mengutuk apatah lagi menghina.

Konsep kepimpinan ulama tersasar daripada makna sebenarnya. Makna sebenar bukan daripada tulisan atau ucapan. Makna sebenar adalah daripada pemahaman bagaimana proses konsep itu berkembang dan dikembangkan. Kepimpinan ulama adalah idea untuk melakukan perubahan parti. Memberi nafas baru. Rebranding. Ia tidak salah bahkan diperlukan. Tajdid.

Bidaah daripada pengembangan idea kepimpinan ulama apabila rasa takjub dan taasub kepada seseorang yang diistilahkan sebagai ulama. Kesilapan manusia yang ada pada seorang ulama didiamkan. Kelompok ini apabila ia membarah, kesilapan ulama disucikan oleh para pengikut yang taklid. Kemuncaknya, lahirlah kelompok yang marah, keciwa terhadap kepimpinan ulama dan seterusnya mengaitkan dengan kelemahan golongan ulama dalam memimpin. Kedua-dua kelompok akan bersaing.

Persaingan akan melahirkan jalan pertembungan secara gelap dan terang. Ada watak sebagai tok dalang, pak turut, pak pacak dan sebagainya. Siapa watak utama. Kadangkala, pengarang novel itu sendiri adalah watak utamanya. Dia akan membunuh watak-watak yang tidak diperlukan dalam perjuangan. Tak pasti, samada Tok Guru bercakap atas kapasitinya sebagai Murshidul am, Presiden ataupun sebagai manusia biasa. Setiap patah kata tok guru akan disyarah dan ditafsirkan oleh pengikut secara taklid dan taksub.

Pertembungan pendapat dalaman PAS ataupun mana-mana organisasi politik, selalu dijadikan sebab untuk menyingkirkan kelompok yang berbeza pendapat. Ada yang menyatakan tindakan tersebut macam komunis. Bahkan dalam organisasi ataupun negara demokrasi sekalipun, mereka mempunyai kecenderungan untuk mewujudkan satu pendapat, satu kelompok, satu usrah, satu kepala dan akhirnya macamlah satu Malaysia!

Oleh kerana metos ketokguruan terlalu tebal. Sukar dihakis. Caranya adalah menarah akar-akar yang menjadi penyokong kepimpinan tok guru. Taruhlah racun pada orang kanan mereka. Biarkan mereka mati kering dalam politik. Tidak lama paling tidak, lambat laun racun itu menjalar juga ke tubuh tok guru yang menunjangi kepimpinan ulama. Membahagikan kepimpinan kepada dua kelompok tok guru dalam PAS saling tidak tumpah memecah karismatik Dato Asri Hj. Muda dengan pimpinan kanan dalam parti. Lalu dilabelkan Dato Asri sebagai nasionalis berbanding Islamis. Meskipun Dr. Burhanuddin al Helmy dan Zulkifli Muhamad sebenarnya lebih nasionalis berbanding Dato' Asri. Naif sekali dalam memahami maksud nasionalis dan Islamis.

Kepinsulannya, apa yang berlaku dalam PAS hari ini adalah proses penyingkiran kepimpinan. Untuk kelihatan lebih demokrasi, lebih sopan lalu disebut sebagai proses pemulihan, pematangan parti, pengukuhan ataupun proses pembersihan.

3 comments:

Cenangau said...

Kepinsulannya??

jAck ALvin buKAn suPErpoRnstAR said...

salam cikgu..imam shafie sg manik akan bertolak ke mekah pada masa terdekat ni..

Anonymous said...

Hari ini BN dan PR bersatu hentam JAIS sebab tangkap Dr Maza. Yang jadi mangsa Hasan Ali sebab dia jaga JAIS.

Jika Hasan tumbang PAS akan ikut tumbang.

Perancangan siapa ini?

http://sidangfaqir-sidangfaqir.blogspot.com/