...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday, 24 December 2006

Rabindranath Tagoer: Penyair Yang Membangkit Kesedaran Rakyat



Ramai pejuang rakyat yang tertindas bertitik tolak dari siri pengembaraan mereka. Jika Che’ Guevara mengembara ke seluruh benua Amerika Latin telah membentuk fikiran revolusionernya, begitulah juga dengan Mao Tze Tung yang memulakan `gerakan besar bermula dari langkah kaki yang pertama’, dan ini pernah dilakukan oleh Gandhi dengan mengembara India dengan menaiki keretapi, mereka dapat merasai denyup derita rakyat yang tertindas. Begitulah juga yang berlaku pada Rabindranath Tagore, seorang penyair dari benua India yang terkenal. Beliau pernah ke Tanah Jawa, selain ke Eropah, Australia, Amerika Syarikat dan tentu sekali di tanahairnya sendiri.

Selepas lama berkelana di merata tempat, akhirnya dia merindui kampung halaman. Dia kembali ke kambung halaman. Selama empat puluh tahun terakhir hayatnya, Tagore berterusan menjadi seorang guru di sekolah yang didirikannya di kampung halamannya, Santiniketan. Pada awalnya, kebanyakan ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka yang bermasalah ke sekolah tersebut. Bagi ibubapa yang merasa sudah tidak mampu untuk mendidik mereka di rumah, maka sekolah Tagore menjadi tempat mereka. Guru tidaklah dianggap begitu penting dalam masyarakat India berbanding dengan Raja dan juga pembesar yang kaya. Ukuran mereka masih lagi berkait rapat dengan material.

“Saya percaya kepada kehidupan hanya bila ia maju dan kepada kemajuan bila ia selaras dengan kehidupan. Saya menganjurkan kebebasan manusia dari perhambaan sesama manusia, yang tidak manusiawi”. Tagore percaya melalui pendidikanlah, rakyat India dapat dibebaskan fikirannya daripada kejumudan, ketahyulan dan kesesatan.

“mereka menyebutmu gila
tunggulah esok hari dan tetap diam
mereka melemparkandebu ke atas kepalamu
tunggulah esok hari dan
mereka akan mempersembahkan bunga untukmu”

Syair yang ditulis sendiri oleh Rabindranath Tagore itu membayangkan cabaran dalam perjuangannya pada kaca mata masyarakat India. Kritikannya terhadap masyarakat India ketika itu memang menimbulkan rasa kurang senang di kalangan orang India sendiri. Tagore mengambil sikap tidak memusuhi Barat sebagaimana kebiasaan pada ahli politik yang menuntut kemerdekaan. Kerana itu, dia dianggap sebagai pembuka mata Barat untuk menjadi jambatan bagi mengenali wajah India yang sebenarnya. Manakala bagi masyarakat India, beliau dianggap sebagai seorang suci yang menjadi penghubung antara dunia manusia dengan Tuhan Yang Maha Pencipta.

Bagi Tagore, India bukan lagi sekadar negara yang penuh misteri, romantis dan bersifat antic dan unik tetapi sebuah takdir untuk saling mewujudkan berkerjasama antara dunia Barat dengan dunia Timur. Barat seharusnya tidak terus ghairah meranapkan ketamadunan Timur dan dunia Timur pula seharusnya bangkit sebagai bangsa yang bermanusiawi. Dunia Timur bukan medan perhambaan bagi dunia Barat. Inilah idea asas yang Tagore cuba terapkan ke dalam masyarakat India. Dia dianugerahkan Hadiah Nobel atas sumbangannya dan ini merupakan suatu pencapaian yang hebat bagi orang di sebelah Asia.

Tagore pernah menasihati para nelayan dengan katanya, “Jangan takut pada gelombang laut, tapi waspadalah pada hempasan di dalam dirimu sendiri”. Baginya, penjajahan India di bawah Inggeris bukanlah atas disebabkan oleh sikap Inggeris yang suka menjajah melainkan sememangnya rakyat India sendiri suka dijajah. Rakyat India sudah hilang keyakinan diri dan tidak percaya pada kemampuan pada diri sendiri. Rakyat India lebih suka mencari sesuatu sisa daripada suapan orang lain daripada mencari suapan sendiri.

Dalam syairnya yang bertajuk Sang Juru Taman, beliau berkata:

“Kala pagi kutebarkan jalaku ke laut.

Dan dari bilik tabir kegelapan kutarik benda-benda ajaib beraneka rupa dan beranike warna- ada yang bersinar bagai senyuman, ada yang kemilau seperti air mata, dan ada yang berseri memerah bagaikan pipi seorang pengantin.

Ketika hari itu aku pulang sambil membawa hasil pencarian, kekasihku sedang duduk di taman bermain-main dengan bunga-bunga dan dedaunan.

Aku tertegun sejenak, lalu kuletakkan di kakinya segala yang bisa aku dapatkan hari itu. Sementara aku tetap diam tanpa berkata-kata. Apa gunanya benda-benda seperti ini?!”

Aku tertunduk malu dan berbagai pemikiran berkecamuk di kepalaku, “Benda-benda ini memang bukan hasil kerja keras, dan bukan pula aku beli di pasar malam: ini bukan hadiah yang sesuai untuknya.”

Ketika kegelapan datang bersama malam, kulemparkan benda-benda itu satu demi satu ke atas jalan.

Kala pagi tiba lewatlah para pengembara: lalu mereka pungut benda-benda ajaib itu dan mereka bawa ke negeri-negeri yang jauh.”

Anekdot dari syair ini menjelaskan sikap rakyat India ketika itu yang tidak menghargai sesuatu kurniaan kerana kejahilannya sendiri. Sedangkan orang lain (mungkin beliau ingin merujuk British) lebih menghargai dan dimanfaat sepenuhnya. Membaca syair terjemahannya memang menarik apatah lagi jika memahami bahasa asalnya.

No comments: